Van K-Jel naar PhMon Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Manon Geerlings - WaarBenJij.nu Van K-Jel naar PhMon Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Manon Geerlings - WaarBenJij.nu

Van K-Jel naar PhMon Penh

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 Januari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

We konden vanaf het vliegveld in Dubai nog net een glimp opvangen van het grootse vuurwerk vanaf de Burj Kalifa. Daarna hebben we met nog wat Nederlanders het nieuwe jaar met wat biertjes ingeluid in de Ierse pub van het vliegveld. Een vlieg-, trein-, en metroreis later waren we weer herenigd met Kuala Lumpur, omgedoopt tot K-Jel. Daar planden we het vervolg van onze reis (d.w.z. we kochten een ticket naar Krabi, Thailand) en bezochten we onze oude vrienden, de broers van Lee, de Twin Towers. Ze hadden ons ook gemist.
Na drie zeer comfortabele nachten in ons hotel met zwembad (en beschonken Russen) begon de budgettour in Ao Nang, een kustplaats vlakbij Krabi. Ao Nang is het beste te beschrijven als het Benidorm van Thailand. Ze hebben nog geen frikadellen, maar lang kan het niet meer duren. Na één nacht te hebben geslapen in P.S. (staat waarschijnlijk voor Papa Sjaak) Guesthouse stapten we op de boot naar Koh Lanta. We hadden hiervoor gekozen omdat het mooie, maar kleine Phi Phi te toeristisch zou zijn, maar toen onze boot met capaciteit voor 120 personen volgeladen werd met een mannetje of 200 plus bagage, was ik er niet meer zo zeker van dat dit een goede zet was. Gelukkig was Lanta qua oppervlakte wat beter bedeeld dan Phi Phi en hadden we na anderhalf uur zoeken een gezellige bungalow met matras op de grond en naar urine riekend water. Goed plan om niet te boeken in het hoogseizoen… We hoefden gelukkig niet veel tijd door te brengen in, wat Jelle noemde, “de hut”. We besteedden meer tijd op het strand, de scooter en de zeebodem. Lanta is supermooi en had heerlijke verse vis op het menu, dus ik was gelukkig. Het goede leven is begonnen!

Vanaf Lanta stapten we aan boord van de nachtbus naar Bangkok. Na drie films te hebben gekeken (met slecht geluid en allen zonder einde) lukte het toch om even te slapen. Maar voor je het weet gaan de lampen en muziek aan en sta je om 4.00 uur ‘s ochtends in Bangkok. Boom baby! We hadden van Bas en Don gelukkig een goede tip gekregen voor een mooi hotel en daar hadden ze ook nog eens plaats! Wat een gelukkie. We bezochten The Grand Palace, Kao San Road en een parkje en lieten ons masseren op Thaise wijze. Nee Dick, niet met happy end, maar lekker was het wel.

We hadden niet veel zin om lang in Bangkok te blijven en bedachten dat Thailand ons toch niet zoveel te bieden had. Dus zijn we van Bangkok rechtstreeks naar Siem Reap in Cambodja gereden met een niet al te comfortabele minivan en een handjevol toeristen. Ze zijn dan allemaal net iets te vriendelijk en je betaalt ook allemaal net iets teveel, maar dan ben je wel in Cambodja. Siem Reap is een klein stadje op steenworpafstand van Angkor Wat. En die toeristische gekkigheid is toch echt de moeite waard! Het complex is enorm en bestaat uit meerdere grote tempels, met als hoogtepunt Ta Prohm, waar Tomb Raider is opgenomen. Kan me goed voorstellen dat daar een regisseurtje heeft rondgelopen en dacht: “Zo, hier zou ik wel een leuk filmpje op kunnen nemen.” Het was een dag waarbij we letterlijk door het stof moesten (“wat zijn mijn voeten al bruin, hè?”) maar echt een fantastische ervaring.
De avonden in Siem Reap vul je met een lokale Khmer-barbeque, banana pancakes en een drankje in Pub Street en, getipt door Daniëlle, de Angkor What?-bar. Al ga je zelf niet lam, dan is er genoeg entertainment, verzorgd door de andere bezoekers.

Vanaf Siem Reap reisden we vandaag met een ietwat oncomfortabele bus naar hoofdstad Phnom Penh. We hebben in Siem Reap al veel gehoord en gezien over de vaderlandse geschiedenis en gaan hier morgen nog veel meer zien en horen. Het is bijzonder om te zien hoe de mensen hier weer lachen en hun land weer hebben opgebouwd na het 15-jaar durende dictatoriale regime van Pol Pot en de bombardementen van de Amerikanen. Morgen bezoeken we het oorlogsmuseum en de Killing Fields, waar meer dan een miljoen onschuldige burgers werd vermoord en begraven in massagraven omdat ze mísschien wel spionnen waren.
Ondanks de gruwelijke geschiedenis is het een prachtig land. De huizen staan op palen om de mensen tegen het water te beschermen in het regenseizoen. Nou ja, beschermen, ze springen wel in elke dubieus uitziende rivier, maar een nat huis is natuurlijk niet fijn. Ze rijden hier rond in bussen die ouder zijn dan wij en in Nederland niet door de keuring zouden komen bij Wil de Kwik. Hier gelden dezelfde verkeersregels als in Indonesië, dus ogen op het landschap en niet op de weg. Lijstvelden (soms wat dloge), palmbomen, boeren, koeien, huisjes van hout, huisjes van bamboeblad (de wolf zou hier zijn lol op kunnen) en een hoop vrolijke gezichten en schattige kindjes. Volop genieten dus!

• 13 Januari 2012 - 13:21

Sandra Pauelsen:

Wat heerlijk weer om een verhaal te lezen over het reizen! Heel veel plezier nog met z'n tweetjes! x

• 13 Januari 2012 - 13:46

Flo:

Sooo He! Maak me maar weer jaloers! Nu wil ik ook weer :) Geniet ervan! En niet vergeten een fish-spa te doen! xxx

• 13 Januari 2012 - 15:55

Alie:

Hoi Manon,

Wat leuk dat je zo uitgebreid verslag doet van de belevenissen! Jullie genieten wel zo te horen! Doe jelle ook onzr groeten! We hebben een heerlijke tijd in Frankrijk! Nog nooit zulk mooi weer gehad en zulke mooie pistes. Zou Jelle jaloers worden?? Nee denk! Meid geniet en tot horens!

• 13 Januari 2012 - 16:02

JeroenD:

Oh jullie zijn weer weg? Toch fijn dat ik nog ingeschreven stond op je verslagen, dan weten wij weer wat meer.
    Geniet, maar drink met mate-loos genoegen!

• 14 Januari 2012 - 06:18

Petra :

Hee Manon! Wat heerlijk dat jullie reis is begonnen! Geniet er lekker van!

• 14 Januari 2012 - 18:45

Karin:

Hey luitjes,

Leuk velhaal weel.
    Geniet lekkel!!

X Ka en co

• 15 Januari 2012 - 10:28

Tante Afra :

Wat luek dat we weer wat van jullie horen lieve Manno en Jelle geniet van jullie reis en geniet er van veel liefs van ons Ome Arie en Tante Afra

• 15 Januari 2012 - 17:44

Lidy:

Mooi en leuk verhaal weer schat!!
    Geniet van landschap en elkaar.
    xxxjes mama

• 15 Januari 2012 - 18:42

Sjaak:

Hoi Mona geweldig verhaal weer. Je ziet bij papa Sjaak kun overal ter wereld slapen, als jullie dat niet wisten dan weet je het nu. En Jel kun je het een beetje vinden met onze meid? Denk het wel he, met zo'n verslagever bij je lukt het wel. Geweldig wat jullie allemaal zien en memaken. Lekker genieten maar. Ik wacht met plezier naar de verslagever haar volgende verhaal. Gr. Sjaak en papa

• 15 Januari 2012 - 18:54

Es:

Ah super leuk om weer een verhaal te lezen! Ben wel jaloers hoor als ik het verhaal lees, hoe gaaf! De broers van Lee zagen er weer goed uit ;)!
    Hoop dat je snel weer een verhaal plaatst!

Dikke kus!

• 15 Januari 2012 - 21:26

Danielle:

Yo Mon!! Zit weer heerlijk te genieten van je verhaal, doet me denken aan die goede oude tijd.. Oorlogsmuseum en killing fields waren echt heftig maar daardoor waardeer je al t moois zoveel meer. Geniet er lekker van met zn 2en! Xxx

• 15 Januari 2012 - 22:55

Hans V.d. Burg:

Prachtig verhaal, aparte wereld daar zeg.
    Geniet er van.
    Groetjes Hans

• 16 Januari 2012 - 18:23

Nel Pauelsen:

Onwijs om te lezen , geniet ervan en
    we genieten volop van de reisverhalen .

Groetjes uit Noordwijk

• 16 Januari 2012 - 20:13

Jan Van Der Slot:

Manon super jullie zien nog eens wat van de wereld spannend ik kijk al weer uit naar het vervolg groeten Lia en Jan

• 17 Januari 2012 - 15:25

Willem Jan:

Ja, leuk!

• 18 Januari 2012 - 14:11

Corry:

Hoi,
    Heerlijk om weer een gezellig geschreven reisverhaal te lezen. Genieten jullie er maar lekkervan.